آخرین اخبار
خانه » مقالات » تحلیل فیلم جذاب کلاشینکف

تحلیل فیلم جذاب کلاشینکف

تحلیل فیلم جذاب کلاشینکف
article1411444502 1624 تحلیل  فیلم جذاب کلاشینکف
دانلود فیلم
دانلد فیلم بزرگسالان

بهنام شریفی: سینمای بدنه در تمام جهان تعریف روشنی دارد. سینمایی که هدفش جذب مخاطب انبوه است گیشه را مد نظر دارد سعی می‌کند پلی بین سینمای خاص فیلم زیبا ‌های عامه‌پسند بزند. تعریف این سینما مثل دیگر تعریف‌هایی که در سینمای ایران قلب می‌شود، واژگون شده و بسیاری گمان می‌برند سینمای بدنه همان سینمای عامه‌پسند است. حال آنکه چنانچه سینمای بدنه وظایف خود را به درستی انجام دهد، هم می‌تواند به سهم خود سلیقه مخاطب عام را بالاتر ببرد هم به اقتصاد سینما کمک کند.

سعید سهیلی به گواه فیلم جالب ‌هایی که ساخته است، فیلـم سازی متعلق به سینمای بدنه است. فیلم جالب سازی که به گفته خود ادعای فیلم جذاب ‌هایش همواره مخاطب انبوه را مد نظر داشته است. بعد از استقبال مردم از «گشت ارشاد» و ماجراهایی که برایش به وجود آمد، هم اکنون «کلاشینکف» فیلم زیبا ی است که به گفته سهیلی بسیاری از دغدغه‌ها و حرف‌های فیلم جذاب ساز را در خود جای داده است.

مساله دقیقا از اینجا شروع می‌شود که سازنده «کلاشینکف» حرف دغدغه را مهم‌تر از داستان و سینما می‌داند. این تلقی در اکثر فیلـم سازهای ما وجود دارد که فکر می‌کنند باید دغدغه و پیام داشته باشند تا فیلـم سازی خوب قلمداد شوند. حال آنکه در سینما هر هنر دیگری ابتدا باید فرم درستی وجود داشته باشد حرف باید از طریق فرم ساخته شود نه بر عکس.

همین نگاه شعاری است که در فرم «کلاشینکف» هم نمود پیدا می‌کند. به طور مثال در صحنه درگیری عادل زینال، دوربین بی‌جهت چندین بار می‌چرخد تا به ضرب زور معرکه‌یی کذایی درست شود. علاوه براین، چرخش‌ها با لرزش‌ها بی‌هدفی همراه است. درگیری به میل فیلـم نامه‌نویس (نه ضرورت قصه) ایجاد می‌شود تا اتفاق‌های بعدی توجیه بشوند. چه دلیل ی وجود دارد که بدون آنکه شخصیت عادل زینال را درست بشناسیم این درگیری رخ دهد؟ صرف غیرت داشتن عادل و گریم بازی تیپیکال جمشید هاشم‌پور باید به ما بقبولاند که با شوهر خواهری ستمکار روبه‌رو هستیم؟

فیلم جالب ساز گمان برده با لوکیشن‌های فراوان تغییر صحنه‌ها توانسته درامی ایستگاهی بسازد و در عین حال به معضلات اجتماعی اشاره نماید . دو جا از فیلم زیبا شخصی که در قهوه‌خانه با دهانش موزیک می‌زند، بار ادای دین‌های فیلـم ساز را بر دوش کشیده است.

موزیک «قیصر» «تنگنا» با دهان نواخته می‌شود تا تماشاگر متوجه شود فیلم جالب ساز گوشه چشم ی به این دو فیلـم هم داشته است. چگونه می‌شود چنین فیلم جذاب نامه آشفته‌یی داشت خود را به دو اثر بزرگ سینمای اجتماعی تاریخ سینمای ایران نزدیک دانست؟ اگر «تنگنا» و «قیصر» در تاریخ سینمای ما ماندگار شدند، به خاطر فرم درست فیلم جالب نامه‌های محکم‌شان به این اهمیت رسیدند. مضاف بر اینکه این دو تاثیر بستر اجتماعی خود را شناخته بودند و بازتاب‌دهنده جامعه زمان خود شدند. چگونه باید قبول کنیم که عادل نماینده بخشی از قشر محروم جامعه کنونی ما است؟ وقتی او به مرزهای شخصیت نزدیک هم نمی‌شود زمان ی اساسا بسیاری از این حرف‌ها زیر نقاب شوخی‌های سخیف فیلم جالب رنگ می‌بازند، کدام را باید باور کنیم؟ لحن سرخوشانه میانه فیلم جذاب یا لحن خشونتبار و تلخ ابتدا انتهایش را؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فیلم جذاب نامه هم همین چرخش ناگهانی یک‌سوم ابتدایی از درام به سوی کمدی است. حضـور بازیگری چون رضا عطاران تیپی که به شخصیت نزدیک هم نمی‌شود علی بی‌غم‌وار همین طور بی‌جهت بامرام و لوطی است و وجود بی‌شمار متلک و شوخی‌های پیش پا افتاده، فیلـم را از درام به صورتی ناگهانی به آغوش کمدی پرتاب می‌کند. لااقل در سوم ابتدایی لحن فیلـم نسبتا یکدست است. ولی چه ضرورت دراماتیکی وجود داشته که فیلم جذاب بی‌مقدمه تغییر لحن بدهد؟

عجیب‌تر از تمام اینها انتها به‌شدت شعاری پا در هوای فیلم زیبا است. پایانی که یادآور پایان‌بندی ناموفق «گشت ارشاد» هم هست. روح عادل و رضا با دوربین‌های بزرگ شهر را می‌بینند آرزوهای سرکوب شده‌شان برآورده می‌شود!

سوپروب close
خرید بک لینک